مشاوره شکست عشقی

مشاوره شکست عشقی


مشاوره شکست عشقی

بهترین مشاوره شکست عشقی کیست و چه تخصصی دارد؟ روانشناس رابطه چگونه به مقابله با شکست عشقی کمک می کند؟ مراحل درمان و عبور از شکست عشقی چگونه است؟

بعد از این اتفاق، چگونه عشق خود را فراموش کنیم؟ آیا میتوانیم بعد از جدایی، عشقمان را دوباره به رابطه برگردانیم؟

تیم مشاوره عشقی سربرگ تازه

این سوالات و ده ها سوال دیگر که تنها باید از مشاور شکست عشقی بپرسید، دلیلی شدن تا من در جستجوی راه کار به سراغ روانشناسان دوره بازگشت به عشق و ازدواج سربرگ تازه بروم و سوالات شما را مطرح کنم.

بحران عاطفی چیست؟

بحران عاطفی را یک طناب در هم تنیده تصور کنید، که گشودن آن غیر ممکن بنظر میرسد، اما رها کردن آن نیاز به شدت زیان بار است. هر یک از ما تلاش می کنیم عاقلانه ترین تصمیم را بگیریم و از تنها گزینه موجود استفاده کنیم، یعنی یک به یک حلقه ها را باز می کنیم و وقتی به آخرین حلقه برسیم کار تمام است.

اما راه سریع‌تری نیز وجود دارد! اگر رشته درست را پیدا کنید و حلقه اصلی را آزاد کنید ناگهان این بحران بزرگ و پیچیده محو میشود. این راه سریع درخواست کمک از مشاور شکست عشقی است.

دلایل شکست مردان و زنان در عشق

  • بی توجهی به وظایف
  • وابستگی بیش از حد
  • انتخاب فرد نا مناسب
  • تفاوت ها و محدودیت ها
  • الگو‌های رفتاری غلط
  • ضعف در کنترل هیجان‌ها و احساسات
  • ضعف در مهارت های جذب عشق
  • کمبود اعتماد به نفس

اینها تنها گوشه از دلایل عدم موفقیت در رابطه است. شناخت دلایل شکست عشقی در مردان و زنان از این جهت حائز اهمیت است که، کلید شکستن چرخه معیوب روابط افراد را در اختیار مشاور قرار می دهد.

عوامل متعددی در این اتفاق تلخ نقش دارند، روانشناس رابطه با تحلیل و بررسی زوایا مختلف به کشف این دلایل و ارائه راهکار مقابل با هریک از آنها، به حل مشکل سرعت می‌بخشد.

تاثیر شکست عشقی بر زندگی فردی

مشاوره شکست عشقی
مشاوره شکست عشقی

شکست عشقی گاهی اجتناب ناپذیر است. زمانی که در رابطه عاشقانه خود شکست میخوریم، ذهن ما مورد حجوم تفکرات و احساسات منفی بسیار گسترده ای قرار می‌گیرد. این احساسات به حدی قدرتمند هستند که به سادگی میتوانند ذهن هر فردی را به آشفتگی بکشانند.

درصورتی که اقدام مناسبی برای مقابله با آسیب های شکستی عشقی انجام نگیرد، تبعات و تاثیرات این اتفاق سهمگین تمام جنبه های زندگی فرد را دچار اختلال می کند.

آسیب ها تاحدی پیش می روند که روند عادی زندگی شخصی که شکست را متحمل شده تا سالها دچار اختلال شده و رشد فرد متوقف می‌شود. به همین علت مراجعه به روانشناس روابط و گرفتن مشاوره برای سرعت بخشیدن به روند درمان و عبور از این بحران کاملا ضروری است.

برای شکست عشقی پیش کدام مشاور بریم؟

روانشناسان با گرایش های مختلف به عنوان مشاور رابطه و مشاوره شکست عشقی شناخته میشوند. اما بهترین متخصصین حوزه مشاوره روابط عاشقانه عبارتند از مشاوره خانواده و روانشناس بالینی و زوج درمانگر، که به واسطه گرایش های آکادمیک خود به عنوان بهترین متخصصین در زمینه شکست عاطفی در کنار شما هستند.

تیم روانشناسی سربرگ تازه با فعالیت اختصاصی از سال 1394 در زمینه آموزش و مشاوره رابطه عاشقانه در هر زمانی آماده یاری رسانی به شما دوستان است. برای آشنایی با پروسه عبور از بحران احساسی بعد از جدایی توجه شما را به ادامه مطلب جلب میکنم.

انواع مختلف شکست عشقی

  • شکست در عشق بدون هیچ دلیل و توضیحی
  • جدایی به دلیل مشکلات خارج از رابطه عاطفی
  • شکست عشقی بعد از بحث و تنش
  • شکست در عشق یکطرفه
  • شکست عشقی در دوران دوستی
  • شکست عاطفی در زندگی زناشویی

مقابله با هر یک از این شرایط نیازمند تحلیل و بررسی کارشناسانه است، زیرا که این رویداد تلخ ممکن است به هر شکل غیر منتظره ای خود را نشان دهد. مشاور روابط به شما کمک می کند تا سریع تر مدیریت مسئله را به دست بگیرد.

مراحل مشاوره شکست عشقی

روند مشاوره در پروسه فراموش کردن عشق یا حتی در مسیر بازگشت به عشق با 4 مرحله شروع میشود، تا مراجع کننده به ثبات نسبی رسیده و آمادگی ورد به دوره نهایی، که عبور از شکست یا ترمیم رابطه است را پیدا کند.

  1.  شرح حال‌گیری
  2. تحلیل موقعیت (محدودیت ها،امتیازها،کمبود ها،شرایط فعلی)
  3. آموزش مدیریت احساسات
  4. تقویت مهارت های ارتباطی

1.شرح حالگیری اولین مرحله ای است که در جلسات مشاوره رابطه عاشقانه انجام میشود. روانشناس با دقت به تمام صحبت های مراجعه کننده گوش می‌کند تا اطلاعات کافی نسبت به اتفاقات، رابطه متلاشی شده بدست آورد.

2.در مرحله تحلیل موقعیت مشاور با طرح سوالاتی تلاش می کند تا زوایای پنهان این اتفاق را بصورت تخصصی تری مورد کنکاش قرار دهد. شناخت و تحلیل دقیق موقعیت فرد شکست خورده کلید عبور از این بحران بزرگ است.

مشاوره شکست عشقی یکی از حیاتی ترین اقداماتی است که بعد از جدایی از معشوق باید صورت بگیرد. مشاور و روانشناس متخصص روابط عاشقانه در این مرحله به شما کمک می کند تا کنترل تمام احساسات درونی خود مانند؛ دلتنگی، افسردگی، اضطراب، کمبود اعتماد به نفس، حس ترد شدگی و … را بدست بگیرید.

4.تقویت مهارت های ارتباطی به شما این امکان را میدهد که نه تنها تمام ضعف ها و کمبود ها و نیاز های خود را برطرف کنید، بلکه در بیان احساسات خود و گفتگو با شریک عاطفی‌تان موفق‌تر عمل کنید.

فراگیری این مهارت ها که در جلسات مشاوره خصوصی آموزش داده میشوند، چرخه های معیوب روابط شما (الگوی های تکرای که باعث عدم موفقیت میشوند) را ازبین میبرند و قدرت نفوذ و تاثیر گذاری شما روی دیگران را افزایش می‌دهند.

قواعد عبور از شکست عشقی شدید

شروع پروسه درمان درست بعد از سپری شدن مراحل اولیه خواهد بود. بعد از پرداختن به موارد بالا روانشناسان با توجه به ویژگی های شخصیتی و مسائلی که هر فرد با آن روبرو است تمرین ها و راهکارهایی را برای درمان کامل این عارضه تجویز می کنند تا فرد از عوارض شکست عشقی در امان باشد.

سوگ عشق از دست رفته

از دست دادن عشق در روانشناسی تحت عنوان نظریه سوگ مطرح میشود. سوگ واکنش هیجانی و عاطفی ما نسبت به از دست دادن فرد یا چیزی است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برایمان داشته است.

طی کردن مراحل سوگ از ابتدایی ترین تجربیات هر فردی بعد از جدایی عاطفی می باشد که شامل 5 مرحله است.

  1. انکار
  2. اعصبانیت
  3. چانه زنی
  4. افسردگی
  5. پذیرش

مهارت آموزی برای مقابله با شکست مجدد

کار مشاور با درمان شکست عاطفی تمام نمی شود، بعد از گذر از این مراحل شما آمادگی آموزش مهارت های مختص روابط دوستانه و عاشقانه را خواهید داشت.

یادگیری مهارت های روانشناسی این توانایی را به شما میدهند که در موقعیت های متفاوت بهترین رفتار را داشته باشید، روابط عاشقانه پایدار شکل بدید و مانع از فروپاشی رابطه تان شوید و عشق خود را به سرنجام برسانید.

مراحل درمان و بهبود بعد از جدایی در خانه

1.واقعیت ها را بپذیرید

آزار دهنده ترین بخش این اتفاق افکار و تصوراتی است که باید هر لحظه با آنها کلنجار رفت. به محض اینکه افکار و احساسات خود را سامان بدید میتوانید دوباره آرامش را تجربه کنید. ذهن ما بصورت پیش فرض در بحران های حساس بسیار فعال میشود، تا از موقعیت دشوار بگریزد.

واکنش طبیعی ما به این اتفاق با نخشوار فکری همراه خواهد بود، افکاری ازهم گسیخته مانند این سوالات که چگونه رابطه به نقطه فعلی رسید؟ اکنون عشقم کجاست و با چه کسی در ارتباط است؟ آیا مشکل از من است؟ آیا باید همیشه تنها بمانم؟ اصلا دیگر میتوانم کسی را تا این اندازه دوست داشته باشم؟ به من فکر میکنه یا نه؟ دوباره برمیگرده؟ اگر بیشتر اصرار کنم شاید نظرش تغییر کنه!

باید واقعیت آنچه که رخ داده و در پیش روی شما است را بپذیرد و انرژی خود را در مسیری که هیچ نتیجه ای برای شما ندارد صرف نکنید، بلکه باید بر روی مواردی که توانسته به افراد زیادی کمک کند تا موفق ترین تجربیات برگرداندن معشوق را داشته باشند تمرکز کنید.

2.سهم خود را در این اتفاق مشخص کنید

هرچه سریع تر باید نقش و سهم خود را در این بحران پیدا کنید، مسئولیت آنچه را که بر عهده شما بوده را بپذیرید تا با اصلاح آنها شاهد تکرار شکست در رابطه نباشید. در عین حال خود را از بار سنگین هرچیز اشتباه یا کمبودی که متوجه شما نیست رها کنید.

3.در تله خود‌کم بینی نیفتید

شناخت نقاط ضعف به ما کمک می کند تا خود را ارتقا بدیم اما به این معنی نیست که دچار خودکم بینی شویم و عزت نفس‌مان را از دست دهیم. دلیل جدایی را تنها به خودتان نسبت ندهید، این افکار را که تمام اشتباهات از سمت شما بوده از ذهنتان دور کنید.

4.خلاء هایتان را پر کنید

بعد از جدایی احساس کمبود وجود فرد ناامید را فرا می‌گیرد، که اتفاقی کاملا طبیعی است. بعد جدایی از معشوق عواطف زیادی ناگهان بی پاسخ رها میشوند. آن بخش از نیاز های عاطفی که در ارتباط عاشقانه برطرف میشده اکنون باعث به وجود آمدن خلاء های بزرگی شده اند.

بهترین راهکار مقابله با کمبود های عاطفی تقویت سایر روابط است. تلاش کنید ارتباط خود را با دوستان و اعضای خانواده بهبود ببخشید و زمان بیشتری را صرف این روابط کرده تا زودتر التیام پیدا کنید.

5.جایگزین مناسب انتخاب کنید

بعد از اتمام ارتباط به یک یا چند جایگزین مناسب نیاز دارد تا اوقات فراقت خود را به خوبی با آنها پر کنید، البته به هیچ عنوان نباید فرد دیگری را جایگزبن عشق خود کنید و به سرعت وارد رابطه جدید شوید.

باید زمان خالی خود را با تفریحات، رسیدگی به کارهای شخصی، تقویت ارتباط با اطرافیان، پیدا کردن دوستان جدید، برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف شخصی و … پر کنید.

6.احساس لذت را به زندگی خود برگردانید

افسردگی و اظطراب مواردی هستند که قطعا بعد از تمام شدن رابطه با آنها روبرو خواهید شد. تجربه تلخ اینگونه احساسات، لذت بردن از زندگی را بسیار دشوار می‌کند. باید بتوانید دوباره از زندگی کردن لذت ببرید. اگر همه چیز برایتان جذابیتش را از دست داده، به دنبال چیز های جدید باشید تا دوباره هیجانات در شما زنده شوند.

7.در جهت پیشرفت فردی قدم بردارید

در نهایت باید به مرحله ای برسید که از لحاظ ذهنی چه ناخودآگاه و چه بصورت خودآگاه بتوانید گذشته را کاملا رها کنید. این هدف زمانی محقق میشود که تمام مراحل را سپری کنید و در مسیر رشد قدم بردارید.

اگر در طول این پروسه با یک مشاور همراه شوید، خروجی این مراحل قطعا، شخصی آگاه تر نسبت به ارتباط عاشقانه، با تجربه تر، ماهر تر و موفق تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

تست احتمال بازگشت به رابطه

روانشناسی بلاک شدن از طرف عشق

نشانه های پشیمانی بعد از خیانت

چگونه مردان را دلتنگ کنیم تا پیام بدهند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *