کتاب بازگشت به عشق

کتاب بازگشت به عشق


کتاب بازگشت به عشق برای ازدواج

کتاب بازگشت به عشق و ازدواج (بخش دوم) که هدف اصلی این کتاب است را با تمرکز مطالعه کنید. بخش دوم از کتاب بازگشت به عشق و ازدواج را مطالعه می کنید: در این بخش معیار های ناخودآگاه انسان ها مورد برسی قرار میگیرد و به شناسایی عوامل ریشه ای زوال رابطه میپردازد.

معیار های اصلی

یکسری معیار برای هر شخصی در رابطه وجود دارد که نقش مهمی در دوام ازدواج و پایداری احساسات در  زندگی زناشویی دارد. این معیار ها ازبین نمی روند اما باتوجه به شرایط زندگی، اتفاقات در رابطه مشترک و پیشرفت های فرد می توانند ارتقاء پیدا کنند. برای اینکه ما بتوانیم ازدواج خوبی داشته باشیم یا رابطه عشقی خودمان را 100 درصد به ازدواج ختم کنیم باید باتوجه به تغییر این معیار ها ما نیز تغییر ایجاد کنیم و پیشرفت داشته باشیم. بی توجهی به معیار ها قطعا یکی از اصلی ترین عوامل جدایی افراد با شریک عاطفی خود است، شناخت و توانایی برطرف کردن این معیار ها نیز میتواند یکی از قدرت مند ترین تکنیک های بازگشت به عشق باشد که در کتاب بازگشت به عشق و ازدواج آموزش داده میشود. نگاهی می کنیم به چند دسته از این معیار ها:

“احساس امنیت در زندگی مشترک”

هر فردی در رابطه عاطفی و زندگی مشترک خود اهیمت زیادی به این موضوع می دهد که از همه جهات احساس امنیت داشته باشد. احساس امنیت از آینده دار بودن رابطه، احساس امنیت از وجود تکیه گاه و شریک زندگی، احساس امنیت از تعهد شریک عاطفی خود و امنیت از خیانت. (ناخودآگاه آدمی از روز اولِ خلقت به دنبال امنیت بوده است امنیت در غار، امنیت در شکار و زندگی طبیعی و … ). این نوع نیازهای ناخودآگاه در دی اِن اِی ما نسل به نسل انتقال یافته است در نتیجه ما نیاز به امنیت را همیشه احساس می کنیم امنیت اینکه شریک احساسی ما کنارمان است، ما را حمایت می کند، او را از دست نخواهیم داد ومیتوان به او اطمینان کرد. ترمی رابطه در کتاب بازگشت به عشق و ازدواج که هدف اصلی آن است نیاز به تلاش در عملی شدن بخش معیار ها دارد.

“احساس عشق”

ساده ترین و اصلی ترین چیزی که انسان در رابطه عاطفی نیاز دارد دریافت احساس عشق است، احساس عشقی که انگیزه بخش باشد.( میزان این احساس نیز اهمیت دارد، اگر زیاد از حد باشد تبدیل به یک برده میشود و جذابیت خود را از دست خواهید داد، اگر کم باشد  شاهدکمبود های رابطه خواهیم شد. (” توضیح در فصل سوم “)

“آزادی”

طبع انسان به گونه ای است که از بند اجبار و زندان گریزان است، هیچ انسانی پای در بند بودن را دوست ندارد، برای همین آزادی یکی از الویت های انسان است.  رابطه آشنایی و زناشویی همیشه محدودیت هایی باخود دارد، پس چرا انسان ها عاشق میشوند و ازدواج می کنن؟ کسی که به تکامل و بلوغ فکری رسیده است و از زیر سایه پدر و مادر خود خارج شده، نیازهایی چون استقلال و آزاد بودن را طلب می کند که در خانواده و در کودکی و نوجوانی محدود و کنترل شده است. این رفتار از سوی پدر و مادر بسیار نیاز است اما آیا ما این احساس را از همسر خود نیاز داریم؟!! پاسخ قطعاً خیر است. پس در رابطه نباید احساس استقلال و آزادی هیچ فردی ازبین برود. اگر این اتفاق رخ دهد در نتیجه فرد هم با تکیه بر ذات  می خواهد از این زندان بگریزد، پس از همین الان بدانید گرفتن آزادی عشقتان خلاف تکنیک های کتاب بازگشت به عشق و ازدواج است.

“تسلط”

نمی گویم تماماً اجازه دهید همسرتان یا عشقتان در رابطه تسلط کامل داشته باشد، اما توصیه می کنم این میزان از تسلط، نسبی باشد (قدرت تصمیم گیری و تعیین بین هر دو زوج یکسان باشد). همانطور که شما نمی خواهید گوش به فرمان عشقتان باشید او نیز از این موضوع خوشحال نخواهد شد، انسان بصورت ناخودآگاه نیاز دارد تا در رابطه عاطفی خود نقش تعیین کننده هم داشته باشد نه اینکه با او مانند یک برده رفتار شود. این اختیار باعث می شود شخص از رابطه رضایت داشته باشد و رابطه خود را با ارزش بداند پس در تصمیم گیری ها صاحب قدم نباشید گاهی مدیر باشید و گاهی اعتماد کنید.

کتاب بازگشت به عشق
کتاب بازگشت به عشق
“پیشرفت”

می توان پیشرفت را یکی از انگیزه های مهم در انسان دانست. هر فردی ناخودآگاه، نیاز به پیشرفت دارد پس جلوی پیشرفت را نگیرید و طرف مقابلتان را تشویق کنید (سعی کنید در پیشرفت عشقتان نقش داشته باشید). شما زمانی موفق خواهید بود که خود نیز شرایط پیشرفت خودتان و رابطه را فراهم کنید. فردی که همیشه پیشرفت میکند جذاب تر از فردی هست که هیچ وقت در چیزی پیشرفت نداشته.

“روابط اجتماعی”

اگر شما روابط اجتماعی خوبی داشته باشید باعث سربلندی هستید و اگر گوشه گیر باشید خسته کننده خواهید بود. زمانی که شما روابط اجتماعی بالایی داشته باشید ناخودآگاه تبدیل می شوید به فردی مهم و مورد توجه دیگران. شخص مقابل شما با دیدن روابط قوی که دارید جذب تان می شود و در نزد دیگران به بودن با شما افتخار می کند. وقتی شما یک سخن گوی خوبی باشید در کنار دوستانِ عشقتان می درخشید و این یک امتیاز برای شما است و اگر شما بتوانید این خصلت را انتقال دهید به فردی تاثیر گذار تبدیل خواهید شد (کاری کنید تا شریک عاطفی شما نیز روابط احتماعی خود را بهتر کند) و این هم یعنی یک پیروزی دیگر و همچنین تثبیت جایگاه شما و ثابت ماندن نیاز شخص به شما.

“جایگاه”

جایگاه شغلی، جایگاه در نزد دوستان، خانواده خود و اطرافیان همسر و عشقتان نشان دهنده ارزش شما خواهد بود. هرچه شما جایگاه بهتری داشته باشید و این جایگاه را حفظ کنید عشقتان با بودن کنار شما افتخار بیشتری می کند. شما باید نزد اطرافیان خود این جایگاه را ایجاد کنید تا فردی ثابت در زندگی عشقتان داشته باشید.

“بلند پروازی”

بلند پروازی کردن رویا و خواسته هر انسانی است، وقتی شما در رابطه خود این بلند پروازی ها را نداشته باشید، برنامه پیشرفت در زندگی زیر سر نداشته باشید و تلاش نکنید در نتیجه پیشرفتی هم نخواهید داشت. اگر این معیارِ بلند پروازی را در خود به وجود بیاورید نشان دهنده این است که شما فردی راحت طلب نیستید و به دنبال پیشرفت هستید و کسی که همسر شما خواهد شد از پیشرفت شما و پیشرفت خودش محروم نخواهد بود. اینکه چرا شما باید بلند پرواز باشید ساده است، اگر من فردی ساکن باشم، هیچ پیشرفتی نکنم، تغییر نکنم، آرزویی نداشته باشم زندگی شخصی که قرار است همسر من شود نیز بر اساس رفتار من شکل می گیرد. آیا شما با کسی ازدواج می کنید که مانع پیشرفت باشد؟!!

“شجاعت”

شجاعت نیاز اصلی انسان برای ادامه بقا بوده است و اکنون نیاز اصلی برای پیشرفت و زندگی ایده آل. اگر طرف مقابل شما احساس کند شما ترسو هستید تمام جذابیت خود را از دست می دهید، هیچ فرد ترسویی قابلیت تکیه- گاه شدن ندارد و همه ما می دانیم ازدواج با یک شخص ترسو چه نتیجه ای خواهد داشت. اما در مقابل، یک فرد شجاع، ایده آلِ تمام مردان و زنان است. او انگیزه بخش است، الهام بخش است و مایه افتخار است پس این معیار را همیشه داشته باشید.

“نرمش”

درخت مو به خاطر نرمشی که دارد رشد می کند و شاخه هایش به هرجا سرک می کشد، هر روز بزرگ تر می شود، دستانش به هر نقطه ای می پیچد و خود را بالا می کشد. اگر درخت مو اسکلتی محکم و استخوانی داشت می شکست و نمی توانست مستقیم بالا رود، پس شما باید در مقابل تلأطم ها نرمش نشان دهید و در مقابل تنش ها نرمش کنید و سازگار باشید(این نرمش نباید با در دسترس بودن اشتباه گرفته شود).

“درک”

موفقیت در مراحل کتاب بازگشت به عشق و ازدواج که هدف اصلی است بستگی به توانایی شما در درک کردن عشقتان دارد. درک متقابل باعث دوام رابطه می شود. کسی که شما را درک نکند دست و پا گیر شما است، کسی که درک کردن برایش معنی نشده باشد به جای جذاب بودن آزار دهنده است. معیاری که همه ما به دنبال آن هستیم این است که درک شویم.

کتاب بازگشت به عشق و ازدواج
کتاب بازگشت به عشق و ازدواج

بررسی عوامل فرو پاشی

یک رابطه هیچ وقت بی دلیل به روز های پایانی نزدیک نمی شود، همانطور که پشت هر واکنشی علتی وجود دارد یک رابطه عمیق یا یک رابطه سطحی هم به دلایل خاصی دچار فروپاشی یا سرد شدن می شود. میخواهیم این دلایل را در چند مرحله بررسی کنیم تا شما اطلاعات کافی را به دست بیاورید و از فصل سوم به سراغ تکنیک های بازگشت خواهیم رفت تا شما بتوانید عشق خودتان را مجدد برگردانید.

تنش

اختلافات و بحث های کوچک که باعث ایجاد تنش می شوند شاید در یک نگاه عوامل مهمی نباشند اما چون احساس از ناخودآگاه منشأ می گیرد و ناخودآگاه هم هر روز با رفتار و اتفاقات برنامه ریزی می شود و نکته برداری می کند همین تنش های کوچک باعث ازبین رفتن احساسات مثبت و منفی شدن احساسات در ناخودآگاه فرد می شود.

روش غلط در ارتباطات

ارتباط تلفنی و پیامی از رابطه ها جدا نشدنی است و بخش عمده ای از ارتباط ما با عشقمان را تحت پوشش قرار می- دهد. در نتیجه این ارتباط ها تاثیر گذار و اثر بخش هستند، ما میتوانیم با این ارتباط ها رابطه را محکم کنیم یا باعث سست شدن رابطه شویم. چگونه؟

ارتباط تلفنی و پیامی آدابی خاص دارد که اگر رعایت نشود باعث دردسر خواهد شد. بعضی از افراد اشتباهاتی می کنند که از تاثیر آن بی خبر هستند مثلا اصرار به برقراری تماس در زمانی که شخص شرایط ارتباط را ندارد، طولانی کردن بیش از حد ارتباط، همیشه در دسترس بودن، رَصَد کردن تمام فعالیت های شخص در شبکه های اجتماعی و حساسیت بیش از حد. مثلا شخصی مدام به طرف مقابل خود پیام می دهد که چرا آنلاین بودی یا با چه کسی صحبت می کردی! قطعا چنین رفتاری پاسخ منفی خواهد داشت. در زمان شکل گیری تنش در رابطه، شما نباید طومار نویسی کنید. اکثر ما در این ارتباط ها و در زمان بروز مشکل به مشکلات دامن می زنیم و پیام های طولانی ارسال می کنیم و به صحبت های خود در پیام ها توجه نمی کنیم چون هوش هیجانی ضعیفی داریم و سپس بعد از این صحبت ها پشیمان می شویم. در بعضی شرایط شخص به دلایل شخصی مایل به صحبت و ارتباط نیست، اصرار ما و اجبار فرد نتیجه ای جز ایجاد احساس منفی و در دسترس بودن نخواهد داشت. نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که شما هیچ وقت فردی  در دسترس نباشید.

مدیریت تنش ها

مسئله تاثیر گذاری چون مدیریت تنش ها در یک رابطه نباید نادیده گرفته شود. مشکلات، سوءتفاهم ها و بحث ها در روابط کاملا طبیعی است و سوء تفاهم ممکن است برای هر یک از طرفین رابطه پیش آید. اگر زمانی که شما دچار سوء تفاهم شدید و یا موضوعی باعث ناراحتی شما شد عجولانه و بدون فکر عمل کنید به بچه بودن و خام بودن متهم می شوید و واقعا هیچ انسانی نمی تواند به یک فرد بی منطق تکیه کند. هر کسی باید فرصت داشته باشد تا موضوع را روشن کند، اگر شما این فرصت را در اختیار شخص قرار ندهید و بدون فکر عمل کنید یک ضربه به رابطه خود وارد کرده اید. اگر این مشکل حل شود و حتی معذرت خواهی هم بکنید و عشقتان شما را ببخشد دیگر مهم نیست چون ناخودآگاه ایشان اینگونه برنامه ریزی شده که شما فردی عجول هستید و حتی بهتر است از شما پنهان کاری کند تا مجدد دچار این تنش نشود!!

اگر اتفاقی رخ دهد که عشقتان دچار سوء تفاهم شود و شما نتوانید به شکل صحیح این سوء تفاهم را رفع کنید و بخواهید با عصبانیت و حاشا کردن پاسخ دهید دقیقا همان اتفاق رخ می دهد و شما یک امتیاز منفی بزرگ دریافت می کنید. تک تک اتفاقات رخ داده در رابطه، یک نقش مهم را در ایجاد احساس یا تغییر احساس ایفا می کند.

چرا یک رابطه به روز های پایانی خود می رسد؟

در فصل اول از مجموعه کتاب بازگشت به عشق و ازدواج که یعنی هدف اصلی انسان از عشق است تصمیم داریم درمورد ضعف ها و اشتباهاتی که منجر به جدایی می شوند کمی بیشتر صحبت کنیم. انسان ها به اشخاصی علاقه مند و وابسته می شوند که نیازها و کمبود های عاطفی و ناخود آگاه خود را در وی پیدا کنند. “یعنی ما احساسی را با فرد تجربه کنیم که باعث برطرف شدن یکسری از نیازهای ناخودآگاه و پرشدن خلاء های به وجود آمده در زندگی ما شود”. مثلاً شخصی که در زندگی خود توانایی برقراری ارتباط با دیگران را بصورت عالی ندارد جذب کسی می شود که روابط عمومی بالایی دارد و در برقراری ارتباط با دیگران کاملا موفق است یا مثلاً ممکن است من شخص ترسویی باشم در نتیجه به فردی علاقه مند می شوم که “شجاع و قوی است”. این که انسان به چه نوع اشخاص و یا با توجه به چه دلایلی جذب یک شخص می شود کاملا بصورت ناخود آگاه اتفاق می- افتد و حتی ممکن است در اکثر مواقع ما متوجه این موضوع نشویم.

چگونه نیازهای ناخود آگاه عشق خود را بشناسیم
کتاب بازگشت به عشق و ازدواج
کتاب بازگشت به عشق و ازدواج

نیازهای ناخود آگاهِ اشخاص می تواند مشترک و حتی کاملا متفاوت باشد. برای شناخت نیازهای ناخود آگاه هر فرد باید در رفتار و تیپ شخصیتی وی کنکاش کرد. این نیازها به دو دسته ی نیازهای ناخودآگاه جمعی و نیازهای ناخودآگاه انفرادی تقسیم بندی می شوند.

نیازهای ناخودآگاه جمعی

این نیازها تقریبا بین همه انسان ها مشترک هستند مانند نیاز به محبت، مورد توجه قرار گرفتن، برطرف کردن یکسری خواسته های ساده که جنبه مالی ندارند و …

نیازهای ناخودآگاه فردی

هر فردی با توجه به دوران کودکی، شرایط و همچنین فرهنگی که در آن رشد کرده نیازهای متفاوتی دارد که به مهمترین این نیازها اشاره می کنیم:

  1. فرض کنید فردی در کل دوران زندگی خود همیشه ترس را در کنار خود حس کرده است، ترس از تنها شدن، ترس از برقراری ارتباط، ترس از صحبت کردن در جمع، خب همانطور که حدس زدید نیاز ناخودآگاهِ یک شخص ترسو “شجاعت” است یعنی اگر ما این نیاز را برآورده کنیم بصورت ناخود اگاه به طرف مقابل نفوذ پیدا خواهیم کرد زیرا ما عامل اصلی برطرف شدن یکی از مهمترین دغدغه های زندگی فرد بوده ایم.
  2. یکی دیگراز نیازهای ناخودآگاه انسان ها عقده حقارت است که توجه به این نیاز اهمیت بسیاری دارد، ممکن است شخص در کل زندگی خود از طرف خانواده، دوستان و اطرافیان خود با این احساس حقارت روبرو شده باشد. باید این مشکل را برطرف کرد یعنی فرد را از این عقده دور کرد و در جایی که دیگران برخورد نامناسبی با وی دارند باید طرف مقابل خود را ارزش گذاری کنیم و مانع از به وجود آمدن این احساس منفی شویم.
  3. نوازش: طبیعت انسان با نوازش گِره خورده است. گاهی همین لمس کردن ساده ی طرف مقابل باعث ایجاد یک آرامش خاص می شود که در وابسته کردن تاثیر زیادی دارد (این کار باید در رابطه صورت بگیرد نه در زمان جدایی(.
  4. هدیه: جنبه هدیه دادن می تواند متفاوت باشد، نباید بنا را بر گران بودن این هدایا گذاشت، ارسال یک هدیه می تواند نشانگر توجه شما به طرف مقابل باشد(این کار باید در رابطه صورت بگیرد نه در زمان جدایی(.
  5. محبت کلامی: افرادی که دارای شخصیت حساس می باشند به کلمات شما واکنش زیادی نشان می دهند. بهتر است کلمات خود را بادقت انتخاب کنید و بیشتر، حرف های محبت آمیز بزنید (این کار باید در رابطه صورت بگیرد نه در زمان جدایی(.
  6. محبت رفتاری: یکی از بهترین روش های عاشق کردنِ طرف مقابل، محبت رفتاری است که باعث می شود طرف مقابل به عشق و احساس شما با اطمینان بیشتری تکیه کند. یعنی باید شخصیت حمایت گر و تائید کننده داشته باشید.
  7. تشویق: وقتی حامی عشقتان باشید و اورا تشویق کنید باعث می شود شما فردی مهم و جدا نشدنی در زندگی طرف مقابل باشید زیرا همیشه به دنبال تائید شما خواهد بود.
  8. همکاری: اگر در کارهای خاص و یا حتی در کار های روزانه طرف مقابل را همراهی کنید شما به عنوان یک شخص مهم و قابل اعتماد که همیشه می توان روی کمک او حساب کرد دیده خواهید شد.

این توضیحات چه ارتباطی به بازگرداندن عشق شما دارد؟ در واقع کاملا مرتبط است. از دیدگاه روانشناسی غیر ممکن است که شما نیاز های ناخوداگاه طرف مقابل خود را برطرف کنید ولی وی شما را طرد کند. یادتان باشد بسیاری از افراد وقتی می خواهند یک رابطه را تمام کنند بهانه های واهی می آورند حتی اگر صادقانه دلیل جدایی خود را بیان کنند باز هم آن دلیل، دلیل خودآگاه آنان است که با دلیل اصلی یعنی دلیلی که در ناخودآگاه این افراد ریشه دارد متفاوت می باشد.

شما باید باخود صادق باشید، نباید اجازه دهید احساسات شما وحال روحیتان باعث ایجاد سوءگیری شود ( سوءگیری به این معنی است که انسان ها تمایل دارند بصورت ناخوداگاه فقط دلایلی را ببینند و بپذیرند که مطابق با انتخاب های خود آنان است) تا پافشاری شما را بر پندار آرزومندانه افزایش دهد ( پندار آرزومندانه به این معنی است که انسان ها تمایل دارند چیزی را بپذیرند که دوست دارند اتفاق بیفتد یا دوست دارند واقعیت داشته باشد). ما انسان ها دلایل و زاویه هایی را می بینیم که به نفع ما هستند. مثلاً ممکن است تصور کنید که شما عالی هستید و هیچ اشتباهی نکرده اید (سوء گیری) یا عشقتان بهترین و تنها انتخاب شما است زیرا پندار آرزومندانه باعث می شود شما فقط نکات مثبت طرف مقابل رو ببینید و نکات منفی را بصورت کامل فراموش کنید و از طرف مقابل یک استوره بسازید (تنها شخصی که می توانید در کنار او خوشحال باشید و شما را خوشبخت کند).

بخش سوم از فصل اول کتاب بازگشت به عشق  را در سربرگ تازه مطالعه کنید…

برای آشنایی با مراحل و تکنیک ها همچنین پرسش سوالات خود میتوانید به تیم مشاوره سربرگ تازه از طریق تلگرام و واتس آپ پیام ارسال کنید.

 

مقالات مرتبط:

کتاب بازگشت به عشق

تکنیک های NLP عشق

قانون جذب عشق

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *