تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه

تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه


تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه

تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه را هرگز نادیده نگیرید. تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه به قدری است که میتواند به بهتر شدن یا بدتر شدن رابطه عاشقانه کمک کند. تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه سه بعد دارد که در ادامه مقاله سربرگ تازه به آن می پردازیم.

سه بعد این تاثیرات عبارت اند از تاثیر کودکی بر روابط عاشقانه، تاثیر دیگران بر رابطه عاشقانه و تاثیر رفتار ما در روابط عاشقانه. که در ادامه به بررسی این سه جنبه در زندگی و روابط عاشقانه میپردازیم.

تاثیر کودکی بر روابط عاشقانه

همانطور که میدانید کودکی تاثیرات بسیار مهمی میتواند بر زندگی مشترک و رابطه عاشقانه هر فردی بگذارد. کودکی درواقع دروازه ای برای ورود به بزرگسالی است. روابط احساسی ما با پدر و مادرمان در کودکی سرمایه گذاری بلند مدتی است برای داشتن یک زندگی عاطفی موفق در آینده.

و از آنجا که ضمیر ناخودآگاه منشاء احساسات است باید در یک رابطه عاشقانه بسیار بر این موضوع تمرکز کرد. به همین دلیل است که در دیدگاه های روانشناسی تنها گذاشتن کودک بین 1 تا 4 سالگی به مدت زیاد توصیه نمیشود. به علاوه در کتابهای تربیتی میخوانیم که باید به کودک محبت کرد و هرگز در مقابل او مشکلات یا بحث ها را بازگو نکرد.

تنها گذاشتن کودک

تنها گذاشتن کودک در سنین حساس بین 1 تا 4 سالگی که کودک وابستگی شدیدی به مادر دارد و او را تنها حامی و پشتیبان خود در مشکلات میداند، موجب ایجاد احساس عدم امنیت در او میشود. این عدم امنیت به صورت ناخودآگاه تاثیر بسیار زیادی بر رابطه عاشقانه او خواهد داشت.

احساس عدم امنیت در کودکی موجب شکاکیت در بزرگسالی و حتی در مواقع شدید، طلاق و یا نمایان شدن بیماریهایی از قبیل پارانوئید یا اختلالات شخصیت ضد اجتماعی شود.

در این اختلالات فرد نه تنها نمی تواند در یک رابطه عاشقانه اعتماد کند بلکه به صورت ناخودآگاه سعی میکند این حس ناامنی را در طرف مقابل نیز بوجود آورد. با خیانت یا تنها گذاشتن فرد مقابل سعی میکند این حس منفور دوران کودکی را برای دیگری تداعی کند و در واقع از آن حس انتقام بگیرد.

تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه در شخصیت ضد اجتماعی موجب تنوع طلبی، کلاه گذاشتن سر دیگران و پرخاشگری می شود. فرد آسیب دیده در کودکی، از این طریق میخواهد به خود ثابت کند که میتواند بدون داشتن حامی هم خود را بسازد.

محبت کردن به کودک

یکی از علل اصلی نداشتن زندگی مشترک موفق یا روابط عاشقانه پایدار بلد نبودن ابراز علاقه است! این مسئله خیلی مسخره به نظر میرسد اما حقیقت دارد. کودک هرگز ندیده است که پدرش به مادرش ابراز علاقه کند! بنابراین نمی داند چطور باید با دوست دختر یا همسر خود برخورد کند.

بسیاری از این بی محبتی ها در خانواده هایی شکل میگیرد که محبت کردن به یکدیگر را عیب میدانند. نوازش همسر، بوسیدن او یا گفتن دوستت دارم در چنین خانواده هایی جرم محسوب میشود!

حتی بین پدر و مادر و فرزندان نیز همچین رابطه ای وجود ندارد. پدر دخترش را بغل نمیکند! یا مادر با پسرش درمورد مسائل عاشقانه حرف نمیزند. کودکی بی محبت سپری میشود و تاثیر ناخودآگاه آن کودک بر روابط عاشقانه اش را در آینده میتوان دید.

این کودک نمیداند محبت واقعی چیست! و در روابط دوستی امروزی که اکثرا ناسالم هستند نیز نمیتواند این سوال را برطرف کند. پس نباید از او انتظار داشت که در بزرگسالی بتواند عشق واقعی را نسبت به کسی تجربه کند.

تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه
تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه

تاثیر دیگران بر ناخودآگاه و روابط عاشقانه

گاهی افراد خیال میکنند که ما فقط با فلانی رفت و آمد میکنیم و او تاثیری در زندگی ما ندارد. اما نباید چشمانمان را بر حقیقت ببندیم. رفتار و حرف های دیگران چه بخواهیم و چه نخواهیم بر زندگی ما تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر دیگران بر ناخودآگاه و رابطه عاشقانه ما به دو صورت وجود دارد. اول حرف های دیگران بر ناخودآگاه ما و دوم که از آن هم خطرناک تر است، تاثیر رفتار دیگران بر روابط ما. به همین دلیل است که باید در رفت و آمد با دیگران بسیار محتاط باشیم.

تاثیر رفتار دیگران بر ناخودآگاه ما در روابط عاشقانه

 برای اینکه تاثیر رفتار دیگران بر رابطه عاشقانه را بهتر درک کنیم مثالی را باهم مرور میکنیم. فرض کنید شما با زوجی در ارتباط هستید که در رابطه آنها به علت بی کفایتی مرد، فقط زن تصمیم گیرنده است و مرد تقریبا هیچ تاثیر گذاری مهمی بر تصمیم های مهم زندگی ندارد. زن مدام مرد را مواخذه میکند. و رفتار محترمانه با مرد ندارد.

خب در ابتدا شاید شما و پارتنرتان بگویید هر کس رابطه خودش را دارد و به ما مربوط نیست. اما بعد از مدتی کم کم به رابطه خودتان شک میکنید! شما به عنوان زنی که در کارها با دیگری مشورت میکند و با مشورت او کار ها را انجام میدهد بعد از مدتی حس میکنید که دارد به شما ظلم میشود.

با خود فکر میکنید نکند رابطه صحیح باید به گونه ای باشد که فقط من دستور بدهم و دیگری فرمانبردار باشد؟ هرچند در حقیقت میدانید که اینطور نیست و بار مسئولیت رابطه و تصمیم گیریها باید مشترکا بین شما تقسیم شوند. اما تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه را نمی توان نادیده گرفت.

تاثیر حرف های دیگران در رابطه عاشقانه

خواه یا ناخواه در حین معاشرت با دوستان و حتی خانواده صحبت هایی درباره موضوعات مختلف بوجود می آید. سلایق مختلف است و ممکن است گاهی همه با هم نظر مشترکی نداشته باشند یا گاهی نیز باهم مخالف باشند. اما به هر حال یک معاشرت سالم صورت گرفته است.

اینبار تصور کنیم که ما به عنوان مرد در یک رابطه هستیم. در خلل حرف هایی که زده میشود ممکن است مثلا رفیق شما که مجرد است بگوید فلان دختر را بردم بیرون و او بسیار زیبا بود و چگونه برایم دلبری میکرد. درباره ی ظاهر زیبا و جذاب بودن آن دختر صحبت کند.

حالا شما بعد از صحبت با دوستتان با همسر یا دوست دختر خود روبرو می شوید. و ذهن شما مدام صحبت هایی که در مورد دلبری کردن و جذابیت دختر دیگر شنیده است را مقایسه میکند! میتوانید حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟

هرچند هر مرد و زنی اگر دیگری را انتخاب میکند باید چشم هایش را بر هر دختر یا پسر دیگری ببندد. اما بهرحال نمیتوان تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه را نادیده گرفت.

تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه
تاثیر ناخودآگاه بر روابط عاشقانه

تاثیر رفتار ما بر روابط عاشقانه

در نهایت بعد از تمام نکاتی که درباره تاثیر کودکی بر روابط عاشقانه و تاثیر دیگران بر روابط عاشقانه گفته شد، نوبت به تاثیر رفتار خودمان بر روابط عاشقانه مان میرسد. رفتار ما بیشترین تاثیر را بر پایداری و موفقیت زندگی مشترک و ازدواج و در کل روابط ما دارد.

داشتن انرژی مثبت در طول زندگیمان میتواند زندگی ما را به کلی تغییر دهد. به علاوه باید راههای دلبری کردن، عاشق کردن و مهارتهای همسرداری  را بلد باشید.

انرژی مثبت

انرژی مثبت در هر شرایطی میتواند به زندگی ما روحی تازه ببخشد. حال خواه تاثیر انرژی مثبت بر ناخودآگاه و روابط عاشقانه مان باشد و خواه تاثیر آن بر زندگی شخصی ما باشد.

داشتن انرژی مثبت یعنی دیدن نیمه پر لیوان در هر شرایطی و بخصوص در شرایط سخت. وقتی دیگران در یک بحران به سر میبرند و آرامش کمرنگ میشود،باید بتوانید خودتان را کنترل کنید و با دعا و داشتن انرژی مثبت زندگی را برای پارتنر خود راحت تر کنید.

در این صورت مطمئن باشید نه تنها برای فرد مورد علاقه خود دوست داشتنی تر می شوید بلکه دیگران نیز دوست دارند در کنار شما باشند. چرا که حس خوب در کنار شما بودن و تاثیر انرژی مثبت بر ناخودآگاه آنها باعث جذب دیگران به سمت شما می شود.

تاثیر راههای دلبری کردن و عاشق کردن بر ناخودآگاه

راههای دلبری کردن و همسرداری را پیش از این در سایت روانشناسی سربرگ تازه برایتان آورده ایم. که میتوانید با کلیک بر روی لینک مربوطه آن را مطالعه کنید. در ادامه اینجا درباره ی تاثیر راههای دلبری کردن و عاشق کردن را بر ناخودآگاه میگوییم.

در تکنیک های عاشق کردن که درباره ی آن صحبت کردیم، شما به طرف مقابل حس مهم بودن میدهید، در کنار این حس مهم بودن طرف مقابل، به او نشان میدهید که در رابطه عاشقانه تان، شما نیز به همان اندازه ارزش دارید.

پس او نیز به شما احترام میگذارد و برای خوشحال کردن شما تلاش میکند. البته باید در نظر داشته باشید که دلبری کردن برای زنان فقط ناز کردن نیست. بلکه گاهی شما نیز به عنوان زن باید پارتنرتان را در محبت غرق کنید. اما از راه صحیح ابراز علاقه به همسر.

؛؛شما میتوانید از طریق تلگرام و واتس آپ به صورت رایگان با تیم روانشناسی سربرگ تازه در ارتباط باشید و سوالات خودتان را بپرسید. ما به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما همراهان عزیز سربرگ تازه هستیم؛؛ 

 

۰۲۱۹۱۳۰۵۰۵۹

۰۹۱۲۹۳۰۵۰۲۰

Telegram (برای ارتباط سریع تر با تلگرام روی لینک آبی رنگ کلیک کنید)

Whatsapp (برای ارتباط سریع تر با واتس آپ روی لینک آبی رنگ کلیک کنید)

کانال روانشناسی: sarbargetaze

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *