تست شخصیت پنج عاملی نئو

تست شخصیت پنج عاملی نئو


تست شخصیت پنج عاملی نئو

تست شخصیت پنج عاملی نئو ویژگی خاص شخصیتی را بررسی میکند. این ویژگی ها را عوامل مستقل از محیط و اطرافیان تشکیل میدهند. تست پنج عاملی به عنوان تست اقیانوسی هم شناخته میشود. در این تست روانشناسی افراد بر اساس پنج ویژگی مستقل از هم شناسایی و دسته بندی میشوند.

هرچند هرگز با استفاده از تست های روانشناسی نمیتوان علت رفتار های نامناسب و غیر متعارف را ریشه یابی کرد. اما در کل برای شناخت خود و دیگران و در نتیجه داشتن رویکرد های مناسب با نقاط قوت و نقاط ضعفمان میتوانیم از تست های شخصیت شناسی از جمله تست شخصیت پنج عاملی نئو کمک بگیریم. برای داشتن اطلاعات دقیق درباره ی شخصیت افراد و اصلاح یا درمان رفتار های غیر عادی نیاز به مطالعه بالینی و همچنین ریشه یابی اتفاقات کودکی است. این اطلاعات را میتوانید در سربرگ تازه پیدا کنید.

تست پنج عاملی نئو چیست؟

تست نئو یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین آزمون های خود شناسی است. این دیدگاه بر پایه پنج عنصر مستقل بنا شده است. این پنج عامل عبارتند از گشودگی، وظیفه شناسی، برونگرایی، پذیرش و روان رنجور خویی. در ادامه درباره ی تست شخصیت پنج عاملی نئو بیشتر توضیح میدهیم. تا پیش از انجام تست در این باره بیشتر بدانید. در پایان میتوانید در تست شرکت کرده و خودتان یا دیگران را از نظر شخصیتی بررسی کنید.

گشودگی در شخصیت شناسی neo چیست؟

گشودگی در معنای عام آن به واژه روشن فکری تغییر یافته است. البته روشن فکری نه به معنای عوام و تحریف شده ی آن در جامعه. بلکه  گشودگی درواقع به میزان دریافت و تفکر درباره ی ایده های نو و جدید گفته میشود. و نشان میدهد که فرد تا چه حد حاضر است نظرات دیگران را ، درصورتی که آنان تجربه بیشتری داشته باشند، درباره ی موضوعی بپذیرد.

میزان گشودگی ذهنی افراد با میزان هوش و دیدگاه بالغانه آنها رابطه مستقیم دارد. افرادی که گشودگی بالاتری دارند، تمایل بیشتری به فکر درباره مسائل تئوریک و انتزاعی دارند. آنها علاقه دارند با ایده های مختلف کلنجار بروند، از خلاقیت خود برای تصمیم گیری و نظر دادن بهره ببرند و در دنیایی پر از چیزهای ناشناخته قدم بگذارند. افراد با گشودگی بالا تر دارای روابط اجتماعی قوی تری هستند.

در مقابل افرادی که دارای میزان گشودگی پایین تری هستند، علاقه ای به چیز های جدید ندارند. و ترجیح میدهند زندگی را همانطور که هست پیش ببرند. آنها بیشتر عملگرا هستند و ترجیح میدهند بر حوزه عمل خودشان تسلط داشته باشند. تا اینکه هرروز با رویدادهای بدیعی روبرو شوند.

وظیفه شناسی در تست نئو چیست؟

گاهی افراد وظیفه شناسی را با مسئولیت پذیری اشتباه میگیرند. اما در تست شخصیت پنج عاملی نئو وظیفه شناسی به معنای پشتکار و سخت کوشی است. اینکه هر فرد چقدر حاضر است برای رسیدن به اهداف بلند مدت از لذت های کوتاه مدت بگذرد؟ معمولا افراد با وظیفه شناسی بالا به سختی با عوامل جانبی سرگرم میشوند. و میتوانند بدون هیچ انحرافی از مسیر مستقیم به سمت هدف بروند. این گروه افراد معمولا شخصیت تحلیلگر دارند.

وظیفه شناسی در مغز انسان توسط لُب پیشانی مغز کنترل میشود. این بخش از مغز در کل وظیفه دارد غرایز حیوانی و تمایلات مادی ما را کنترل کند. مثلا اگر یک تکه کیک خوشمزه جلوی ما باشد و غریزه ما به خوردن آن دستور دهد، این لب پیشانی است که به میان می آید و ما را از خوردن آن کیک به دلایل منطقی و برای رسیدن به هدف (رژیم، لاغری یا سلامتی) منع میکند. در افرادی با وظیفه شناسی بالا لب پیشانی فعال تر است. و در نتیجه این افراد معمولا پیشانی های بلند تر و یا برآمده تری نسبت به دیگران دارند.

تست شخصیت پنج عاملی نئو
پنج عامل مورد بررسی در تست نئو

برونگرایی در تست شخصیت پنج عاملی نئو

برونگرایی به طور کلی تمایل هر فرد به دریافت توجه و محرک از جهان اطراف را تعریف میکند. برونگرایان به ویژه علاقه دارند از افراد توجه دریافت کنند. آنها به راحتی و با کمال میل با جهان اطراف ارتباط برقرار میکنند. آنها در روابط خود با دیگران به دنبال صمیمیت، تحسین شدن، قدرت، عشق و هیجان میگردند.

از طرف دیگر افراد درون گرا تمایلی به دریافت این پاداش ها ندارند. و ترجیح میدهند انرژی خود را در سر و کله زدن با دیگران هدر ندهند. درون گرایی و برون گرایی با میزان هورمون دوپامین در مغز ارتباط مستقیم دارد. مغز افراد برون گرا  نیاز بیشتری به دوپامین دارد. و به نظر میرسد گیرنده های دوپامین در آنها بیشتر است.

دوپامین هورمون تشویق است. و میتواند به مغز انگیزه دهد تا برای رسیدن به پاداش تلاش کند. درونگرا ها نیاز کمتری به این هورمون دارند و درنتیجه ترجیح میدهند بیخودی برای رسیدن به این پاداش های شخصیتی تلاش نکنند.

پذیرش و تست NEO

پذیرش در معنای روانشناسی آن و در تست شخصیت پنج عاملی نئو به معنای میزان از خود گذشتگی افراد گفته میشود. اینکه هر فرد به چه میزان میتواند دیگران را در اولویت زندگی خودش قرار دهد. و برای کمک به دیگران تا چه حد داوطلب میشود؟ افراد دارای پذیرش بالا سعی میکنند در کمک به دیگران و خدمت به دیگران لذت زندگی را بیابند.

از طرف دیگر افراد با پذیرش کمتر نمیتوانند همدلی چندانی با دیگران داشته باشند. آنها معمولا خودشان و خواسته هایشان را در اولویت زندگیشان قرار میدهند. میزان برخورداری از  پذیرش در سینوس های فوقانی گیجگاه شکل میگیرد. درست همان جایی که مراحل یادگیری زبان انجام میشود و دریافت احساسات دیگران در آن پردازش میشود. فعالیت بیشتر این ناحیه حس پذیرش را افزایش میدهد.

احتمالا به همین دلیل است که افراد دارای شخصیت گروه دیپلمات که دارای حس همدردی و نوع دوستی قوی تری نسبت به دیگران هستند؛ توانایی یادگیری زبان جدید را بیش از دیگران دارند. این افراد احتمالا سینوس های فوقانی گیجگاه فعالتری نسبت به دیگران دارند.

روان رنجور خویی در تست شخصیت پنج عاملی نئو

روان رنجور خویی در تست شخصیت پنج عاملی نئو میزان و نوع واکنش افراد به شرایط سخت و استرس زا و احساسات منفی را مشخص میکند. احساسات منفی از جمله ترس، خجالت، ناراحتی، نگرانی و حس گناه هستند. این احساسات در هر انسانی شرایط هشدار را ایجاد میکند.

درواقع احساسات منفی در هر فرد به مغز این پیام را میرساند که یک چیزی در محیط اطراف ما یا در جهان مشکل دارد. مثلا ترس به مغز هشدار میدهد که ما در خطر هستیم پس بهتر است کاری بکنیم! یا احساس گناه هشدار انجام یک اشتباه را میدهد. و همه افراد در مواجهه با این شرایط برخورد و واکنش یکسانی ندارند.

افراد دارای روان رنجور خویی بالا این شرایط را با موجی از افکار و احساسات منفی میگذرانند. به خود یا دیگران سخت میگیرند. و نمیتوانند خود را به این راحتی از شر این احساسات خلاص کنند. در حالیکه افرادی با میزان روان رنجورخویی پایین این موضوع را از روی بدشانسی و بد اقبالی میدانند و به راحتی از آن گذر میکنند.

برخی تحقیقات میزان روان رنجور خویی را با عدم تعادل میزان سروتونین خون مرتبط میدانند. و برخی معتقدند روان رنجور خویی در تست شخصیت پنج عاملی نئو مرتبط با چند نقطه مغز و زیر نظر بخش های رسیدگی به احساسات منفی است. اما بنظر میرسد افراد دارای شخصیت کاوشگر به طور کلی روان رنجور خویی پایین تری نسبت به سایر گروههای شخصیتی دارند. این درحالی است که شخصیت نگهبانان روحیه انتقاد پذیری کمتری و بالطبع روان رنجور خویی بالا تری نسبت به دیگران دارند.

ارزیابی تست شخصیت پنج عاملی نئو چگونه است

تست شخصیت پنج عاملی نئو هر عامل را به دسته های کم، متوسط و زیاد تقسیم میکند. این عوامل کاملا از یکدیگر مستقل اند و ممکن است شخصی گشودگی بالا اما پذیرش کمی در شخصیت خود داشته باشد. برای اطلاعات دقیق تر میتوانید در تست شخصیت شناسی چهارگانه نیز شرکت کنید.

؛؛شما میتوانید از طریق تلگرام و واتس آپ به صورت رایگان با تیم روانشناسی سربرگ تازه در ارتباط باشید و سوالات خودتان را بپرسید. ما به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما همراهان عزیز سربرگ تازه هستیم؛؛

۰۲۱۹۱۳۰۵۰۵۹

۰۹۱۲۹۳۰۵۰۲۰

Telegram (برای ارتباط سریع تر با تلگرام روی لینک آبی رنگ کلیک کنید)

Whatsapp (برای ارتباط سریع تر با واتس آپ روی لینک آبی رنگ کلیک کنید)

کانال روانشناسی: sarbargetaze

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *